پذیرش مقاله دکتر محمدی راد
در هشتمین
همایش علمیپژوهشی علوم تربیتی و روانشناسی، آسیبهای اجتماعی و فرهنگی ایران
مقاله دکتر حمید محمدی راد، رئیس دانشکده علوم قرآنی مراغه، در هشتمین همایش علمیپژوهشی علوم تربیتی و روانشناسی، آسیبهای اجتماعی و فرهنگی ایران پذیرفته شد.
این مقاله با عنوان «روش شناسی تربیت علوی»، به این همایش ارائه شده است.
در چکیده این مقاله آمده است:
فرایند تربیت مانند هر مقوله دیگر، راه وروش خاصی را میطلبد و کیفیت و کمیت کار هر مربی در گرو شناخت و استفاده از روشهای تربیتی است ؛ یکی از مربّیان موفّق تاریخ بشریّت ؛ امام علی (علیه السلام ) میباشد و این موفّقیت مرهون روشهایی است که آن حضرت در این راستا به کار گرفته است. بنابراین، آشنایی با روشهای تربیتی ایشان، برای همه مربیان ضرورت دارد. مقصود از روش، در علوم نظری، شیوه یا قاعدهای است که برای کشف حقیقت به کار میرود و در علوم عملی، مانند اخلاق، سیاست ، تعلیم و تربیت ، شیوهای است که برای رسیدن به هدف عملی به کار گرفته میشود. تفحّص و تجسّس در سیره نظری و عملی امام علی(ع) با رویکرد تربیتی، از انواع روشهای بینشی، گرایشی و رفتاری آن حضرت، پرده برداری میکند که شناخت و اِعمال آنها، فرایند تربیت را محقق و نهالش را بارور میسازد. در این نوشتار که با روش تحلیلی و توصیفی انجام گرفته، روشهای تربیتی امام علی (ع) بازیابی و بازخوانی شده است. بر اساس یافتههای تحقیق، بصیرت افزایی،اسوه سازی، انگیزه زایی، امید آفرینی، مهرورزی، تشویق،کرامت و هویت بخشی، تنبیه، تسهیل و اعتدال گرایی، عبرت اندوزی و پند آموزی، از روشهای تربیتی آن حضرت میباشد.